Et ekte oppstartseventyr
Erfaringer fra en ekte oppstart – og hvordan vi håndterte digitalt “identitetstyveri” midt oppi planlegging og forberedelser
I starten av april publiserte vi pippei.no – vår egen nettbutikk for bærekraftige småbarnsprodukter. Men det som skulle vært en rolig og kontrollert lansering lenger frem i tid, utviklet seg raskt til en uventet og krevende situasjon: En svindelbutikk dukket opp med vårt navn og deler av vårt innhold.
Den falske nettbutikken utga seg for å være en del av Pippei og oppga vårt organisasjonsnummer som deres, men hadde ingen tilknytning til oss. Det ble raskt klart at vi sto overfor et tilfelle av identitetstyveri med formål om å svindle kunder, og at det var en ganske omfattende svindel som sannsynligvis hadde pågått en stund.
Rask respons og koordinert innsats
I løpet av få dager måtte jeg:
-
Spore og dokumentere den falske butikken og dens innhold
-
Kontakte og rapportere til Shopify, Meta (Facebook/Instagram), Google, og domeneleverandøren for det aktuelle .com-domenet
-
Varsle relevante samarbeidspartnere og leverandører
-
Utarbeide og publisere tydelig informasjon på pippei.no for å skape trygghet for reelle besøkende
-
Planlegge fremtidig mediehåndtering for å bruke erfaringen konstruktivt og bygge tillit
Alt dette skjedde parallelt med nettbutikkutviklingen, strategiplaner, produktutvelgelse og mye mer – og dåpen til vår yngste sønn.
Hva jeg tar med meg videre
Krisehåndtering i en oppstart krever kapasitet langt utover det som normalt inngår i lanseringsplaner. I løpet av få døgn måtte jeg ta rollen som både utvikler, kommunikasjonssjef, merkevareforsvarer og teknisk detektiv.
Selv om situasjonen var krevende, har den styrket grunnlaget for både pippei.no og melombelom: Erfaringen bekreftet hvor viktig det er å ha kontroll over digitale flater, klare rutiner, teknisk innsikt – og evnen til å agere raskt.
Nettbutikken er nå oppe og står – ekte, trygg og med første bestillinger allerede levert. Om enn med et snevert, men godt vareutgvalg enn så lenge.
Besøk pippei.no for å se hvordan det hele ser ut i dag. Og meld deg gjerne inn i kundeklubben vår for å motta nyhetsbrev om hvordan utviklingen går fremover.
No Comments